من الفاكهة يومياً, الوقاية من الربو, تناول 300 غرام, يساعد على

تناول 300 غرام من الفاكهة يومياً يساعد على الوقاية من الربو

تقليل تناول الملح يخفض درجة الضيق في التهابات الشعب الهوائية



الفاكهة 1212242008307eUU.jpg

المعروف أن داء الربو القصبي لا يشفى نهائياً، وعوارضه تزور المريض حين تتوافر العوامل التي تساهم في اندلاعه، ويمكن للأدوية الفعالة أن تجعل المصاب به يعيش حياة طبيعية هادئة بعيداً عن العوارض المزعجة والنوبات المنغصة.

وإذا كانت الأدوية مفيدة في لجم نوبات الربو، فإنه يجب عدم إغفال دور الغذاء في هذا المجال. صحيح أن هناك محسسات غذائية تطلق العنان لداء الربو، لكن يجب ألا يغرب عن البال أن هناك أغذية لها وزنها في الوقاية من هذا الداء.

وحسب دراسة أجراها باحثون من جامعة بورتو البرتغالية، فإن حدة مرض الربو عند البالغين تتراجع بنسبة 80% عند تطبيق نظام غذائي يشبه ذاك المعمول به في بلدان حوض البحر المتوسط، الغني بمضادات الأكسدة ومضادات الالتهاب، شرط أن يتضمن النظام المذكور ما لا يقل عن 300 غرام من الفواكه يومياً، وفقاً لصحيفة "الحياة".

ويجب أن يكون عماد النظام الغذائي في داء الربو الخضار والفواكه، وحبذا لو وقع الاختيار على الأغذية الطازجة المنتجة طبيعياً «بيو» من أجل الحد، قدر المستطاع، من الملوثات والمركبات الكيماوية والإضافات المشبوهة، وما أكثرها في أيامنا هذه.

وتزخر الخضار والفواكه المختلفة بمضادات الأكسدة، مثل بيتا-كاروتين والفيتامين (سي) والفيتامين (إي) والسيلينيوم والزنك والمغنيزيوم، التي يعتقد أنها تملك قدرة على حماية الجهاز التنفسي من العمليات الالتهابية التي تعبد الطريق أمام مرض الربو.

أيضاً يجب الحرص على تأمين ما يكفي من الأحماض الدهنية أوميغا-3 التي بينت البحوث أهميتها في إبعاد مشكلات الربو، والتقليل من الأغذية الغنية بالدهون المشبعة.
تفاصيل الوقاية من نوبات الربو


اختيار الحبوب الكاملة التي تعج بالفيتامينات والأملاح المعدنية، وأما الخبز الأبيض والمعجنات المصنوعة من الدقيق المصفى فيجب الحذر منها.

وتقي الفواكه والمكسرات الجافة بمعدل 3 إلى 4 حبات يومياً، البقوليات الجافة، 2 إلى 3 مرات في الأسبوع، بالتناوب مع الأرز، والسميد، والبطاطا، وأيضاً البيض يمكن تناول 3 إلى 5 بيضات في الأسبوع.

ويفضل اختيار الأنواع الطازجة من السمك الدهني، 2 إلى 3 مرات على الأقل أسبوعياً، فهو غني بالأحماض الدهنية أوميغا-3، وكذلك اللحوم يجب اختيار النوع الهبر الفقير بالدسم، مع تفادي الوجبات الجاهزة والنقانق والمقددات التي تحتوي على نسبة عالية من الأحماض الدهنية المشبعة.

ويمكن تناول الحليب ومشتقاته بحسب الرغبة في حال تحمله، ومن الأفضل استهلاك اللبن الرائب، كما يجب شرب ما يكفي من الماء لتجنب الجفاف، وتسهيل خروج البلغم، والابتعاد عن المشروبات السكرية أو الاكتفاء بقدر قليل منها.

كذلك يجب استعمال ملح الطعام في الحد الأدنى وعدم الإفراط في تناوله، ففي دراسة نشرت في مجلة «الطب والعلوم والرياضة» الأمريكية أواخر الشهر الماضي، قام الباحثون من جامعة أنديانا بفحص أثر الكمية المتناولة من ملح الطعام بشكل يومي وعلاقته بتكرار نوبات الربو، حيث وجدوا أن تقليل تناول الملح يخفض بدوره من درجة الضيق في التهابات الشعب الهوائية في الرئة التي تصاحب نوبات الربو غالباً.


Eating 300 g of fruit per day helps prevent asthma



Eating 300 g of fruit per day helps prevent asthma
Reduce salt intake lowers the degree of narrowing in bronchial infections
الفاكهة 1212242008307eUU.jpg

Bronchial asthma is known to not heal completely, and symptoms patient visits while there are factors that contribute to conflict, effective medicines that can make disorder live a normal life quiet away from the disturbing symptoms and seizures which were the bane.

If the drugs are useful in curbing asthma attacks, it must not overlook the role of food in this area. It is true that there are food unleashes the asthma, but it must be borne in mind that there are significant foods in the prevention of this disease.

According to a study conducted by researchers from the University of Porto Portugal, acute asthma in adults declined by 80% when applying the diet is similar to that in force in the countries of the Mediterranean basin, rich in antioxidants, anti-inflammatories, provided that the system contains at least 300 grams of fruit per day, according to the newspaper.

And you must be Mary diet on asthma and vegetables, preferably chosen fresh food produced naturally «bio» in order to reduce, as much as possible, of the pollutants and chemical compounds and suspicious additions, the most nowadays.

And various vegetables and fruits rich in antioxidants, like beta-carotene, vitamin c and vitamin a (any) selenium, zinc and magnesium, which is believed to have the capacity to protect respiratory system inflammatory processes that pave the way for asthma.

Also care must be taken to ensure sufficient Omega-3 fatty acids that research has shown its relevance in the dimensions of the problems of asthma, reducing foods rich in saturated fats.
Details of prevention of asthma attacks

Chose grains that filled with vitamins and minerals, and either white bread and pastry made of flour, the liquidator must be cautious.

And assessment of dry fruits and nuts at a rate 3 to 4 pills daily, dry legumes, 2 to 3 times a week, alternating with rice, walsmid, potatoes, and eggs can take 3 to 5 eggs a week.

Preferably choose a fresh fatty fish species, 2 to 3 times a week, it is rich in omega-3 fatty acids, as well as meat you must choose type Habr poor fat, avoid takeaway and the dry sausages that contain a high proportion of saturated fatty acids.

Can eating milk and dairy products by be, desire and better consumption of yoghurt, drink enough water to avoid dehydration, and facilitate the exit of phlegm, and stay away from sugary drinks or only little of them.

Also you must use table salt to a minimum and not excessive, in a study published in the journal «medicine and science and sport» America late last month, researchers from the Indiana University examined the effect of quantity of salt intake on a daily basis and its relationship with asthma, where they found that reducing salt intake lowers the degree of narrowing in the Airways in the lung infections associated with asthma

jkh,g 300 yvhl lk hgth;im d,ldhW dshu] ugn hg,rhdm lk hgvf,