نقل الدم يفاقم خطر الوفاة على مرضى الأزمات القلبية

دراسة أمريكية حديثة حللت بيانات مرضى على مدى 47 عاماً





القلبية 1212312112351PZr.jpg

أشارت دراسة أمريكية حديثة إلى أن الأشخاص الذين يصابون بأزمة قلبية، ويخضعون لنقل دم، تزيد لديهم مخاطر الوفاة أكثر من المرضى الذين لا ينقل إليهم دم.

وتقول الدراسة، التي نشرت مؤخراً، إن العقاقير المضادة للتجلط وللصفائح الدموية عادة ما تستخدم لعلاج متلازمة الشريان التاجي الحاد التي تصاحب الأزمات القلبية.

وبالرغم من فاعلية تلك العقاقير في علاج الأزمة، إلا أنها تزيد أيضاً من مخاطر النزيف والذي قد ينتهي في النهاية إلى إصابة المريض بالأنيميا، ما يجعل نقل دم للمريض ضرورة.

وقام فريق البحث، بقيادة سوراف شاترزي من جامعة براون الأمريكية، بتحليل بيانات عشر دراسات أجريت بين عامي 1966 و2012، على 203.665 مريضا.

وتبين أن إجمالي معدلات الوفاة بين المرضى الذين خضعوا لعملية نقل دم نتيجة إصابتهم باحتشاء عضلة القلب، أو ما يعرف طبياً بـ myocardial infarction، زادت بنسبة 8% عن المرضى الذين لم يخضعوا لعملية نقل دم.

وعلق بعض العلماء من أمريكا وكندا على الدراسة، مؤكدين على ضرورة إجراء المزيد من الأبحاث لمعرفة ما إذا كانت أسباب الوفاة عند مرضى احتشاء عضلة القلب تحدث نتيجة عملية نقل الدم أم نتيجة الإصابة بالأنيميا.








والتقرير باللغه الانجليزيه

Blood transfusion increases the risk of death in heart patients


Blood transfusion increases the risk of death in heart patients
Modern American study analyzed data over the 47-year-old patients
القلبية 1212312112351PZr.jpg



Modern American study that people who suffer a heart attack and undergoing a blood transfusion, increase the risk of death more than patients who do not convey.

According to the study, which was published recently, the anti-clotting and platelet is normally used to treat acute coronary syndrome associated with heart attacks.

Despite the effectiveness of these drugs in the treatment of the crisis, but they also increase the risk of bleeding, which may end up in the end to patient with anemia, a blood transfusion to the patient.

The research team, led by sorav shatrzi of Brown University, ten data analysis studies conducted between 1966 and 2012, 203.665 patients.

It turns out that total mortality among patients who have undergone blood transfusion from myocardial infarction, medically known as myocardial infarction, increased by 8% for patients who did not undergo a blood transfusion.

Some commented scientists from America and Canada, stressing the need for further research to see if the cause of death in patients with myocardial infarction caused by blood transfusion or due to anemia.





krg hg]l dthrl o'v hg,thm ugn lvqn hgH.lhj hgrgfdm