أهلاً بكم في منتديات مياسه








في قسم

الطب البديل - العلاج و التداوي بالاعشاب








وضمن منتديات



•][• الأسرة و الحياة •][•




التابع لـ منتديات مياسه





والذى يضم

الرجيم وعلاج السمنة والنحافة



الصحة والتغذية



الطب البديل - العلاج و التداوي بالاعشاب



علاج الاسنان

استشارات خاصه في طب الاسنان



نقدم لكم كل ما يخص الاسرة
تناول كوب من القهوة يوميا يساعد على تحسين الحالة المزاجية


العلاجيه 101032.jpg

على الرغم من سمعتها السيئة عند كتيرمن الناس، بسبب كثرة الكلام عن أضرارها وأنها تسبب ارتفاع ضغط الدم وسوء هضم وأرق وتوتر بسبب تأثيرها على نظام النوم والاستيقاظ، إلا إن كل الدراسات والأبحاث اللي اتعملت عن القهوة، أكدت إن الأضرار دي بتحصل عند تناول كميات كبيرةمن القهوة والكافيين بشكل عام.

وأكدت معظم الدراسات على ضرورة تناول فنجان أو اتنين من القهوة بشكل يومي؛ للحصول على فوائدها الكثيرة؛ واللي منها زيادة التركيز، وتحسين الحالة المزاجية، وتقليل نسبة تكوّن الحصوات في المرارة اللي بتتعرّض له النساء بشكل أكبر من الرجال.

القهوة كمان بتساعد على التخلّص من السيلوليت؛ علشان كده بنلاقي إن نسبة كبيرة من مستحضرات التجميل اللي بتستخدم لعلاج السيلوليت بتحتوي على الكافيين؛ لأنه بيساعد على تفتيت الخلايا الدهنية.

وفي إطار البحث الدائم عن فوائد القهوة، أكدت آخر دراسة إن تناول كوب واحد كل صباح بشكل يومي يعتبر أحد الخطوط الدفاعية للوقاية من سرطان الجلد، حسب ما جاء في وكالة أنباء الشرق الأوسط.

وقال الباحثون إن النظام الغذائي اللي بيحتوي على كمية معقولةمن مادة الكافيين يعمل على منع تكوّن الخلايا السرطانية الخاصة بسرطان الجلد.


العلاجيه 101033.gif


t,hz] hgri,m hgugh[di