مرحبا بكم في منتديات مياسه المميزة
نقدم لكم اليوم


وصفة عمل الزبادي ، كيفية تحضير
الزبادي
نتمنى ان تستمتعوا بقراءتها

وصفة عمل ا
الزبادي ، كيفية تحضير الزبادي


قدمى الزبادى فى البيت مثل الجاهزة
هنقدم مع بعض طريقة عمل الزبادى فى البيت ، طعمها رائع يكفى انك بتكونى عارفة المصدر ومتطمنة لها ، الزبادى مفيدة جدا للجسم وتساعد على الهضم وانتظام حركة الأمعاء ، تناولى كوب يوميا كل صباح لتتمتعى بصحة وحيوية .
المقادير:
ا كيلو لبن
ملعقة صغيرة زبادي
ملعقة صغيرة سكر
الزبادي Yogurt 375926.jpgقدمى الزبادى فى البيت مثل الجاهزة
طريقة التحضير:
اغلى اللبن كويس واتركيه لحد مايبقى دافئ ، وبعدين تجيبي معلقة الزبادي وذوبيها كويس مع معلقة السكر ، بعد كده تضيفيهم على اللبن .
احضرى صينية بغطاء يكون مقاسها مناسب لعدد الأكواب اللي هتحطي فيها الزبادي (غالباً كيلو اللبن بيعمل من 5 إلى 6 أكواب زبادي) وتحطي في الصينية دي ماء دافئ ( حوالي نصف الصينية) وبعدين تسخني الغطاء بتاع الصينية على عين البوتجاز ( حوالي 30 ثانية ).
ثم ضعى كوبايات اللبن في الصينية وتغطيها بالغطاء الدافئ وتغطي عليها بفوطة أو ملاية أو أي شيئ يضمن ليكي أن الجو المحيط يفضل دافئ لمدة 3 ساعات.
بعد مرور الـ 3 ساعات ممكن تفتحي وادخليها الثلاجة.
ملحوظة :
_ إذا زاد سخونة اللبن أو الماء اللي في الصينية ممكن الزبادي يطلع منك ساءل شوية وعليه شرش (ماء من فوق ) .
_ إذا كان اللبن أو الماء باردين (موصلوش لدرجة الدفئ المطلوبة ) بعد ال3 ساعات هتلاقي الزبادي غير متماسك ، تقدري في الحالة دي إنك تسخني الماء اللي في الصينية مرة أخرى .
_ يمكنك عمل زبادي مثل طعم زبادي جهينة وده بإستخدام لبن جهينة أو أي لبن مبستر ، وكمان تقدري تزودي عليه أي نوع فاكهة قطع من الفواكه المفضلة لديك .
_ الطعم اللازع سببه زيادة كمية الزبادي المذاب في اللبن .


,wtm hg.fh]d hgfdjd K Yogurt